یادداشتی از علیرضا محمدی

تأمین اجتماعی و تمرکز بر ارائه خدمات الکترونیک

امروزه اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار گسترش یافته و بسیاری از جنبه‌های محاسباتی و فناوری را دربر می‌گیرد و نسبت به گذشته شناخت این اصطلاح آسان‌تر شده‌است. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه‌ها را پوشش می‌دهد.

علیرضا محمدی

مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی

تامین 24 / ازآنجایی که سبک زندگی مردم تغییرکرده است، کسب و کارها هم راهی جز تغییر و تطابق با محیط جدید ندارند. بنابراین هرچند برای تغییر سبک کسب و کار نیازی به قوانین خاصی نیست اما کسب و کارها پس از تغییر درشرایط کرونا باید از حمایتی از جنس قانون برخوردار شوند.

معتقدم هرچند کرونا به کسب و کارها آسیب وارد کرده اما موجب بهبود محیط کسب و کار نیز شده است که این‌ها دو مقوله جدا از هم هستند. در این میان پیشرفت اجرای اقدامات دولت الکترونیک بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت در این مدت کم، خدمات الکترونیک پیشرفت بسیار فزاینده‌ای داشته است.

در عصر کنونی و شرایط جدید سازمان‌هایی موفق‌تر عمل خواهند کرد که  در حوزه فناوری اطلاعات و گسترش خدمات غیرحضوری و به اصطلاح خدمات الکترونیک گام بر می‌دارند. این موضوع در کشور امری ضروری و بدیهی به نظر می‌رسد؛ چرا که راه اندازی سازمان‌های مجازی و هوشمند، مزایای زیادی دارد. از جمله اینکه ارائه خدمات الکترونیک، بوروکراسی اداری را به حداقل رسانده و مبنای مشتری مداری را فراهم می‌سازد. مهم‌تر اینکه می‌توان به مشتریان پاسخگو بود.

از این رو گسترش حوزه فناوری اطلاعات امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد؛ زیرا خدمت رسانی الکترونیک یکپارچه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های اداری، حذف مکاتبات اداری، مقوم سلامت آحاد جامعه و کاهش مراجعه‌ حضوری مردم به سازمان برای دریافت خدمات خواهد شد.

در مجموع با نگاه مدیریتی جدید در سازمان تأمین اجتماعی که تهدیدها را فرصت می‌داند و با تمرکز بر ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و همچنین توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات می‌توان شاهد پیامدهای مثبتی از قبیل شناسایی گلوگاه‌های فساد، کاهش فساد، افزایش اعتماد عمومی به سازمان، کاهش هزینه‌ها و … بود.

با این توصیف می‌توان گفت سازمان تامین اجتماعی با حدود 44 میلیون جمعیت تحت پوشش اعم از بیمه شده اصلی و تبعی با صدها خدمت قابل ارائه به آنان تبدیل به یکی از بارزترین سازمان‌ها در بحث ارائه خدمات متنوع به مردم خواهد شد و در مقوله خدمت رسانی نوین الکترونیک با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ علاوه بر توسعه کسب و کار، زمینه پیشرفت تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در راستای تحقق جهش تولید ایجاد می‌کند.

 

منبع: اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی

 


 


ارسال نظر

captcha