یادداشتی از روشنک میرطاوسی - کارشناس امور بیمه

تحول دیجیتال؛ پویایی امروز - مانایی فردا

تحول دیجیتال چیست؟ فراموش نکنیم عنوان هر موضوع اولین چیزی است که در ابتدا توجه ما را به خود جلب می‌کند. تحول دیجیتال واژه در‌خور توجهی است که این روزها آن را زیاد می‌شنویم. بدیهی است اگر هر موضوعی را درست درک و فهم نکنیم هیچگاه در مسیر پیاده‌سازی آن موفق نخواهیم بود و این مساله در مورد تحول دیجیتال حادتر از مفاهیم دیگر خواهد بود و بدون شناخت کامل آن، سرمایه‌گذاری در این امر کاری کاملا بیهوده است.

تامین 24 تحول دیجیتال چیست؟ فراموش نکنیم عنوان هر موضوع اولین چیزی است که در ابتدا توجه ما را به خود جلب می‌کند. تحول دیجیتال واژه در‌خور توجهی است که این روزها آن را زیاد می‌شنویم. بدیهی است اگر هر موضوعی را درست درک و فهم نکنیم هیچگاه در مسیر پیاده‌سازی آن موفق نخواهیم بود و این مساله در مورد تحول دیجیتال حادتر از مفاهیم دیگر خواهد بود و بدون شناخت کامل آن، سرمایه‌گذاری در این امر کاری کاملا بیهوده است. تا جایی که شاهد هستیم در مواردی با حداقل اطلاعات، حداکثر سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت به بیراهه کشیده می‌شود. تحول دیجیتال عنوانی است که با توجه به چند‌بعدی بودن تاکنون تعریف جامعی از آن ارائه نشده اما می‌توان آن را چنین تعریف کرد:  «تحول دیجیتال بازآفرینی یک موجودیت برای رسیدن به موفقیت در عصر حاضر است.» این روزها حکایت جامعه دیجیتالی یا اقتصاد دیجیتالی، سکه رایج مباحث روز دنیاست. در عصر دیجیتال این یک اصل است که کسانی در جامعه دیجیتال می‌توانند موفق باشند که بتوانند خود را با تغییرات روزمره همراه کنند. تغییرات و تحولاتی که مختص صنعت و فعالیت خاصی نیست بلکه تمام فعالیت‌ها را در‌بر دارد و نداشتن سرعت و چابکی در این انطباق، حذف شدن را در پی خواهد داشت. پس واژه دیجیتال صرفا یک واژه دهان پر‌کن نیست بلکه یک واقعیت است. این تحول رویدادی است در عصر دیجیتال که در دنیا آغاز شده و دیر یا زود برای حفظ بقا در حال حاضر و برای رشد هر فعالیتی در آینده بایستی به آن مجهز شویم. تحولی که برای رشد پایدار و ارتقای وضعیت رفاه اجتماعی لازم است و این احساس نیاز با بروز و شیوع ویروس کرونا در درجه بالاتری از اهمیت قرار گرفته است. ضرورتی که اجرای آن در جامعه بخصوص در بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور یعنی سازمان تامین‌اجتماعی با تحت پوشش داشتن بیش از 44 میلیون نفر مخاطب بیش از پیش احساس می‌شود و پیشگام بودن این سازمان را در این زمینه می‌طلبد. وارونگی مفاهیم یکی از مشکلات مبتلابه جوامع در حال توسعه است. در این پدیده یکی از وجوه پدیده (مثلا فناوری) و یا یکی از ابزارهای مربوط به آن پدیده (مثلا آی‌سی‌تی) جایگزین خود پدیده و به عبارتی ابزار تبدیل به هدف می‌شود. دیجیتال صرفا استفاده از فناوری‌های جدید نیست، بلکه به میزان تعامل و قابلیت‌هایی که یک موجودیت پس از بازآفرینی می‌تواند با عصر دیجیتال برقرار کند، بستگی دارد. منظور از موجودیت در اینجا می‌تواند یک کشور، دولت، سازمان، تیم یا تک‌تک کارکنان یک سازمان باشد و منظور از بازآفرینی نسخه‌ای ویرایش شده و جدید هر موجودیت با توجه به میزان تطبیقی که آن موجودیت توانسته با اقتضائات عصر دیجیتال برقرار کند، است. با این توضیح که هر شخص در هر واحد سهمی در اجرایی شدن این تحول برعهده دارد، دیجیتال‌سازی یک مساله اجتماعی، انسانی و فرهنگی است و فناوری‌های نوین به عنوان ابزاری در کنار و در اختیار آن است. 

یکی از الزامات موفق بودن در این تغییر بزرگ یعنی تحول دیجیتال، استفاده از منابع انسانی دیجیتال است اما این بدان معنا نیست که صرفا افراد متخصص و دارای دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات مجریان این طرح باشند بلکه آنها هم مانند سایرین و در کنار بقیه هستند. البته می‌توان از متخصصان (ICT) در نقش شتاب‌دهنده و از مدیران آنها در نقش مربی و راهبر استفاده کرد، اما این امر یک مسئولیت همگانی است و هر فرد از هر واحد سازمانی مسئول اجرای آن است. بدین معنا که مثل مکانیزاسیون و اتوماسیون وارد کردن و تبدیل دیتا از دستی به صفر و یک نیست بلکه تحولی است که نیاز به تفکر و ذهنیت دیجیتال دارد.
لازمه تحقق هر تحولی، ایجاد فرهنگ آن و نهادینه‌سازی فرهنگی آن است. به طور معمول هر تحول و توسعه‌ای برای منتج شدن به نتیجه مورد هدف به ‌‌تنهایی نمی‌تواند موفق عمل کرده و باعث تغییر و رشد شود و در اکثر موارد این تغییرات با مخالفت‌ها و جبهه‌گیری‌ها و یا مقاومت سازمانی صاحبان تفکرات سنتی مواجه شده و به راحتی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، لذا لازم است بستر مناسب برای درک اهمیت این موضوع قبل از اجرای آن فراهم گردد و ضرورت انجام این تغییر بزرگ و نتایج مثبت و منفی که در همراهی و عدم همراهی با دیجیتال خواهد داشت برای همه آحاد جامعه و سازمان تبیین شود. اقدامی که باعث پویایی و خود‌شکوفایی افراد شده و باعث می‌گردد نسبت به جایگاه و وظیفه‌ای که در این مسیر بر‌عهده دارند احساس مسئولیت کرده و ثابت‌قدم وارد عمل شوند و لازمه تحقق این امر تحرک و همراهی و همراستایی درک عمیق از این تغییر است.
معمولا روابط‌عمومی‌ها اینگونه مواقع به اطلاع‌رسانی از طریق پوستر و بنر به ضرورت‌ها و الزامات خود بسنده می‌‌کنند اما موضوع تحول دیجیتال موضوعی است که کمی بیش از چاپ پوستر و بنر بوده و نیاز به فرهنگسازی دارد تا بتواند مورد اقبال و پذیرش قرار گیرد. روابط‌عمومی‌ها با فرهنگسازی ضمن کمک به ایجاد ذهنیت دیجیتال و فعال کردن تفکر دیجیتال میان کارکنان سازمان‌های خود، نقش پر‌رنگی در تحقق این هدف برعهده دارند و در این بین، این نقش مهم را به کارکنان خود گوشزد کرده و آنها را نه‌تنها بر پذیرش این پدیده نوین بلکه جهت همراهی و همراستایی آماده و مهیا می‌کنند، لذا فرهنگسازی گامی مهم و بلند در راستای عملی شدن تحول دیجیتال است. حال که سازمان تامین‌اجتماعی در ساختار جدید خود و با رویکردهای جدید در ارکان عالی به‌ویژه مدیرعامل، جهت تحقق اهداف تامین‌اجتماعی دیجیتال گام برداشته، فرهنگسازی و ایجاد یک عزم و اراده مشترک سازمانی برای تحقق تحول دیجیتال امری ضروری به نظر می‌رسد که می‌بایست مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
یادمان باشد تحول دیجیتال بازآفرینی یک سازمان از تفکر تا عملکرد است و این موضوع نیازمند کنار هم قرار گرفتن کلیه واحدهای سازمان است. 

 


ارسال نظر

captcha