مدیریت شرکت‌های خودروسازی خصوصی شود

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت:خصوصی‌سازی در کشور ما بنابر تجربیات داخلی یک تئوری شکست خورده است؛بهتر است به‌جای سهام‌فروشی مشکل مدیریت شرک‌های خودروسازی را حل کنیم.

تامین 24 /  حسن صادقی مشاور کارگری وزیر صمت با بیان اینکه خصوصی‌سازی در کشور ما بنابر تجربیات داخلی یک تئوری شکست خورده است،اظهارداشت: علت آن هم این است که ما اصل را بر کاردان بودن و اهلیت خریدار نگذاشتیم. نگاه کنید به حوزه نساجی، صنعت کفش و چرم، لاستیک‌سازی، گوشت، حمل و نقل و صنایع معروف مانند هپکو و آذرآب. خصوصی‌سازی سیاست‌ِ شکست خورده و نخ‌نماست. تعجب می‌کنم چگونه می‌گویند خودروسازی‌ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم؟!

وی افزود: بهتر است به‌جای واگذاری مالکیت شرکت‌ها، مدیریت آنها را واگذار کنیم. مدیریت و مالکیت دو مقوله مستقل از یکدیگر هستند. حلقه مفقوده صنعت ایران، خصوصی نشدن مدیریت است. مشکل هفت‌تپه، هپکو و آذرآب مدیریت است؛ نه مالکیت آنها به دست این یا آن شرکت.

صادقی گفت: ما تصور کردیم که با تغییر ترکیب سهام داران شرکت‌های زیان‌ده از طریق واگذاری آنها، می‌توانیم شق‌القمر کنیم و برای آنها سرمایه در گردش فراهم کنیم. موفقیت خودروسازی‌ها با واگذاری سهام آنها خیال باطل است. به‌جای سهام‌فروشی مشکل مدیریت شرک‌های خودروسازی را حل کنیم. در این راه می‌توانیم مدیران قدیمی صنعت خودروسازی را که به هر دلیل کنار گذاشته‌ایم، دعوت کنیم و از آنها برنامه بخواهیم.

 

افزایش بهره وری بنگاه ها با واگذاری مدیریت بجای مالکیت

رییس اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری تصریح کرد: در کشورهایی که به‌جای واگذاری مالکیت، مدیریت را خصوصی کردند، موفقیت‌هایی ‌به دست آمد و بهره‌وری بنگاه‌‌ها افزایش یافت. کشورهایی مانند هند، مالزی و... پا در این راه گذاشتند و موفق شدند در عرض دو دهه بنگاه‌های خود را کارآمد سازند اما در ایران سورنا را از انتهای آن دمیدیم که در نتیجه شکست خوردیم و صنایع قدیمی را به خرابه تحویل کردیم.

او افزود: حالا عده‌ای می‌گویند اگر سهام دولت در خودروسازی‌ها از طریق بورس واگذار شود، نتایج مثبت به دنبال خواهد داشت اما مگر شرکت‌های دیگر را که حالا به مرحله تعطیلی و محو از عرصه تولید صنعتی رسیده‌اند، از مسیر بورس، واگذار نکرده‌اند؟ اگر بناست در بورس واگذار کنند، ۳۳ درصد سهام را که معادل میانگین قیمت اسمی و قیمت روز سهام است را به کارگران واگذار کنند؛ چراکه ذی‌نفع‌ترین قشر کارگران هستند. مابقی سهام را هم به بازنشستگان واگذار کنند.

صادقی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد توسط مدیران خودروسازان برای بالابردن ارزش سهام آنها در بورس، گفت: مدیران شرکت‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند با روش های غیرمتعارف ارزش سهامشان را بالا نگه دارند و اینگونه عملکرد مدیریتی خود را موثر نشان دهند. در این شرایط بر سر خریداران سهام شرکت‌های دولتی کلاه گشادی می‌رود. آنها با شرکت‌هایی مواجه می‌شوند که تراز مالی‌شان را با شیوه‌های نخ‌نما مثبت نشان می‌دهند و زیان انباشته خود را پنهان می‌کنند تا بتوانند ارزش سهام‌شان را به صورت غیرطبیعی بالا نگه دارند.

به گزارش تامین24 از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، مشاور کارگری وزیر صمت، با اشاره به نگرانی‌هایی که‌‌ بابت سرنوشت کارگران خودروسازی‌ها پس از واگذاری سهام دولت وجود دارد، عنوان کرد: مشاوران سیاست شکست خورده خصوصی‌سازی، مدعی هستند که کوتاه شدن دست دولت از اداره بنگاه‌ها به نفع کارگران است؛ چراکه دولت با زیان‌ده کردن شرکت‌ها خود به خود زمینه فقیر نگه داشتن کارگران و عدم توسعه شغلی آنها را فراهم ساخته است اما تجربیات خصوصی‌سازی به ما نشان می‌دهد که رهاسازی مالکیت شرکت‌ها به تعدیل گسترده کارگران و فقیرشدن آنها می‌انجامد.

او گفت: در یک نگاه کلی خصوصی‌سازی اصلی‌ترین عامل سرکوب دستمزدهاست؛ چراکه مالکان بنگاه‌ها به جهت انباشت زیان مالی و البته طلب حاشیه سود بالا، به صورت سازمان یافته از دولت می‌خواهند که سطح دستمزدها را کنترل کند. 


ارسال نظر

captcha